SHARE fondacija
Onlajn
10.05.2019
Žalba rešena nema prekršaja kodeksa
10.06.2019.
Nema povrede kodeksa.
Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Stojan Marković, Višnja Aranđelović, Ivana Stjelja, Zlatko Čobović, Ljiljana Smajlović, Vlado Mareš, Vera Didanović, Dragan Đorđević, Draga Božinović i Filip Švarm, na sednici održanoj 30.5.2019. godine, jednoglasno donosi
ODLUKU
Tekstom “Premijum telefoni Samsung S10 serije stigli u Srbiju”, objavljenim 28. februara 2019. godine, portal B92 net nije prekršio odredbe Kodeksa novinara Srbije.
Odluka Komisije biće objavljena na sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i dostupna javnosti.
OBRAZLOŽENJE
Share fondacija podnela je žalbu smatrajući da je tekstom prekršen član 7 Odeljka IV Kodeksa novinara, kojim je zabranjeno da se u novinarskoj formi plasira bilo kakav oblik prikrivenog oglašavanja. Navela je da je tekst u suprotnosti i sa Smernicama za primenu Kodeksa novinara Srbije u onlajn okruženju, tačnije sa smernicom koja se odnosi na prikriveno oglašavanje, jer je u tekstu detaljno opisana prezentacija novih Samsung uređaja njihova cena, karakteristike i dostupnost na srpskom tržištu.”Ovakva vrsta novinarskog teksta, koja za cilj ima promociju određenog proizvoda u direktnoj je suprotnosti sa novinarskom etikom i profesionalnom standardima, jer podstiče kupovinu proizvoda i usluga u formi informativnog sadržaja”, navedeno je, između ostalog, u žalbi.
Redakcija portala „B92.net“ nije odgovorila na žalbu.
Po oceni članova Komisije za žalbe, sporni tekst ima elemente i novinskog izveštaja sa predstavljanja novih uređaja i reklame. Budući da je već iz opreme teksta jasno da je reč o izveštaju sa promocije, Komisija smatra da čitaoci nisu ni na koji način obmanuti, odnosno da je jasno da novinar prenosi ono što su naveli proizvođači, odnosno distributeri Samsunga.
Mediji, po oceni Komisije, imaju pravo da čitaoce informišu i o određenim proizvodima, njihovom kvalitetu, prednostima, nedostacima, pa čak i o cenama. Objavljivanje takvih inforomacija ne znači, samo po sebi, da se javnost time poziva da kupi te proizvode, niti se svaki takav tekst može unapred tretirati kao prikriveno oglašavanje.
Ono što, po Kodeksu novinara Srbije, novinari i urednici ne bi smeli da rade jeste da plaćene reklame plasiraju kao novinarski sadržaj, već bi takvi sadržaji morali biti jasno odvojeni, a promotivni, propagandni i komercijalni sadržaji i jasno označeni, kako bi korisnici mogli lako da ih razlikuju. U ovom slučaju, međutim, nije moguće zaključiti da je reč o plaćenom oglasu koji je plasiran u formi novinskog teksta, niti da su ovakvim tekstom čitaoci obmaniti u pogledu toga da je reč o reklami.
Beograd, 30.5.2019.
Predsedavajući
Stojan Marković