Skip to content

Žalba #4463

Podnosilac

SHARE Fondacija

Mediji
  • Blic
Forma medija

Štampana, Onlajn

Status žalbe

Žalba rešena nema prekršaja kodeksa

Odluka

Datum objavljivanja odluke

10.06.2019.

Zapisnik sa sednice
Član kodeksa

Nema povrede kodeksa.

Tekst odluke

Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Stojan Marković, Višnja Aranđelović, Ivana Stjelja, Zlatko Čobović, Ljiljana Smajlović, Vlado Mareš, Dragan Đorđević, Draga Božinović i Filip Švarm, na sednici održanoj 30.5.2019. godine, većinom glasova donosi

ODLUKU

Tekstom “Kada se zabranjuje upotreba plastičnih kesa?”, objavljenim 2. marta 2019. godine medij “Blic.rs” nije prekršio odredbe Kodeksa novinara Srbije.
Odluka Komisije biće objavljena na sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i dostupna javnosti.

OBRAZLOŽENJE

Share fondacija podnela je žalbu smatrajući da je tekstom prekršen član 7 Odeljka IV Kodeksa novinara, kojim je zabranjeno da se u novinarskoj formi plasira bilo kakav oblik prikrivenog oglašavanja. Navela je da je tekst u suprotnosti i sa Smernicama za primenu Kodeksa novinara Srbije u onlajn okruženju, tačnije sa smernicom koja se odnosi na prikriveno oglašavanje. “Naslov teskta upućuje na informativni karakter. Početak teksta takođe informiše građane o upotrebi plastičnih kesa, da bi se u nastavku direktno ponudila propdaja kesa koje su alternative za plastične, sa sajta, a kasnije je predstavljena i ponuda drugih proizvoda sa sajta”, navedeno je, između ostalog, u žalbi.
Advokat Dušan Stojković, punomoćnik Ringier Axel Springera, naveo je u odgovoru na žalbu da Kodeks nije prekršen, kako to tvrdi podnosilac žalbe, jer se u ovom slučaju ne radi o komercijlanom oglašavanju nego o promotivnoj aktivnosti, koja je dozvoljena i Zakonom i Kodeksom. Istakao je da je, nakon prijema žalbe, izdavač medija proverio i utvrdio da su i fotografije i tekst označeni sa promo.
Komisija za žalbe je, međutim, zaključila da sporni tekst nije bio označen sa promo u trenutku kada je žalba podneta, već samo fotografije, što se može proveriti u arhiviranoj verziji strane. Ukoliko je medij naknadno, po prijemu žalbe, označio i tekst, trebalo je da o tome obavesti Savet za štampu, kako bi se postigao dogovor sa podnosiocem žalbe da odustane od daljeg postupka, nakon što je medij ispravio prvobitnu grešku. U ovom slučaju, to se nije dogodilo, već je u odgovoru na žalbu navedeno samo da je tekst označen, bez objašnjenja kada se to dogodilo.
Članovi Komisije, ipak, smatraju da je i to što su fotografije jasno označene sa promo bilo dovoljno da se čitaoci ne dovedu u zabludu da je reč o novinarskom tekstu, odnosno da zaključe da je reč o promotivnom sadržaju. Redakcijama se preporučuje da u ovakvim slučajevima jasno označe i sam tekst, kako kod čitalaca ne bi izazvali nikakvu zabunu.
Komisija je, zbog svega toga, sa osam glasova “za” i jednim “protiv” odlučila da “Blic.rs” nije prekršio Kodeks novinara Srbije.

Beograd, 30.5.2019.
Predsedavajući
Stojan Marković