II SHARE fondacija
Onlajn
30.04.2019
Žalba rešena prekršaj kodeksa
10.06.2019.
Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Stojan Marković, Višnja Aranđelović, Ivana Stjelja, Zlatko Čobović, Ljiljana Smajlović, Vlado Mareš, Dragan Đorđević, Draga Božinović i Filip Švarm, na sednici održanoj 30.5.2019. godine, jednoglasno donosi
ODLUKU
Tekstom “Odmor na Kritu za 299 evra”, objavljenim 18. februara 2019. godine portal “Blic žena” prekršio je tačku 7 Odeljka IV (Odgovornost novinara) Kodeksa novinara Srbije, po kojoj novinar, odnosno urednik ne sme da pristane da u bilo kojoj novinarskoj formi plasira bilo kakav oblik komercijalnog oglašavanja ili političke propaganda.
Nalaže se portalu “Blic žena” da ovu odluku objavi u roku od pet dana od dana dostavljanja odluke.
Odluka Komisije biće objavljena na sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i dostupna javnosti.
OBRAZLOŽENJE
Share fondacija podnela je žalbu smatrajući da je tekstom prekršen član 7 Odeljka IV Kodeksa novinara, kojim je zabranjeno da se u novinarskoj formi plasira bilo kakav oblik prikrivenog oglašavanja. Navela je da je tekst u suprotnosti i sa Smernicama za primenu Kodeksa novinara Srbije u onlajn okruženju, tačnije sa smernicom koja se odnosi na prikriveno oglašavanje. “Već u samom naslovu naslućuje se daje reč o tekstu koji ima za cilj prodaju proizvoda ili usluga, da se radi o komercijlanom oglašavanju. U samom tekstu opisuje se detaljan katalog agencije Fibula travel:. hoteli u ponudi, cene, prosečne ocene korisnika. Na kraju teksta nalazi se direktan link ka sajtu spomenute turističke agencije. Sve ovo upućuje da je reč o promotivnom sadržaju same agencije, a ne o autorskom tekstu novinara“, navedeno je, između ostalog, u žalbi.
Advokat Dušan Stojković, punomoćnik Ringier Axel Springera, naveo je u odgovoru na žalbu da Kodeks nije prekršen, kako to tvrdi podnosilac žalbe, jer se u ovom slučaju ne radi o komercijalanom oglašavanju, nego o promotivnoj aktivnosti, koja je dozvoljena i Zakonom i Kodeksom. Istakao je da je, nakon prijema žalbe, izdavač medija proverio i utvrdio da su i fotografije i tekst označeni sa promo.
Komisija za žalbe je, međutim, zaključila da sporni tekst nije bio označen sa promo u trenutku kada je žalba podneta, što se može proveriti u arhiviranoj verziji strane. Ukoliko je medij naknadno, po prijemu žalbe, označio tekst, trebalo je da o tome obavesti Savet za štampu, kako bi se postigao dogovor sa podnosiocem žalbe da odustane od daljeg postupka, nakon što je medij ispravio prvobitnu grešku. U ovom slučaju, to se nije dogodilo, već je u odgovoru na žalbu navedeno samo da je tekst označen, bez objašnjenja kada se to dogodilo.
Sporni test, po mišljenju članova Komisije, nesumnjivo nije novinski, već je reč o komercijalnom oglašavanju, verovato plaćenom oglasu turističke agencije, što čitaocima nije jasno predočeno. Zbog toga je Komisija za žalbe zaključila da je prekršen Kodeks novinara Srbije, kao i Smernica za primenu Kodeksa u onlajn okruženju koja se odnosi na prikriveno oglašavanje, a po kojoj svaki oblik komercijalnog oglašavanja i političke propagande mora jasno biti razdvojen od novinarskog i korisnički stvorenog sadržaja. Prilikom razdvajanja mora se voditi računa o nivou medijske i digitalne pismenosti korisnika. Promotivni sadržaji se označavaju korišćenjem oznake prepoznatljivosti u skladu s propisima i samoregulatornim instrumentima koji uređuju oglašavanje, kao što su: „plaćeni prostor“, „oglasna poruka“, „promotivni sadržaj”, „advertorijal” i slično.
Beograd, 30.5.2019.
Predsedavajući
Stojan Marković