Nevena Krivokapić
Onlajn
Žalba rešena nema prekršaja kodeksa
Nema priloga.
10.06.2019.
Nema povrede kodeksa.
Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Stojan Marković, Višnja Aranđelović, Ivana Stjelja, Zlatko Čobović, Ljiljana Smajlović, Vlado Mareš, Vera Didanović, Dragan Đorđević, Draga Božinović i Filip Švarm, na sednici održanoj 30.5.2019. godine, jednoglasno donosi
ODLUKU
Tekstom “Novi Peugeot 508 u salonima širom zemlje, evo čime ćete posebno biti oduševljeni”, objavljenim 12. februara 2019. godine, portal „Alo.rs“ nije prekršio odredbe Kodeksa novinara Srbije.
Odluka Komisije biće objavljena na sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i dostupna javnosti.
OBRAZLOŽENJE
Nevena Krivokapić, članica Komisije za žalbe, podnela je žalbu smatrajući da je tekstom prekršen član 7 Odeljka IV Kodeksa novinara, kojim je zabranjeno da se u novinarskoj formi plasira bilo kakav oblik komercijalnog oglašavanja. Navela je da je tekst u suprotnosti i sa Smernicama za primenu Kodeksa novinara Srbije u onlajn okruženju, tačnije sa smernicom koja se odnosi na prikriveno oglašavanje. Istakla je da tekst kojim se detaljno opisuje novi model automobila, njegove karakteristike i dostupnost na srpskom tržištu ima za cilj promociju tog proizvoda, što je u direktnoj suprotnosti sa novinarskom etikom i profesionalnim standardima, budući da “podstiče kupovinu proizvoda i usluga u formi informativnog sadržaja”.
Odgovorna urednica medija “Alo.rs” Nina Aralica istakla je, u odgovoru na žalbu, da tekst ne sadrži elemente komercijalnog oglašavanja, odnosno da informisanje o događajima na tržištu nije reklama. Dodala je da u tekstu nema infomacija o cenama, mestima i uslovima prodaje, niti se čitaoci obaveštavaju o tome kako da kontaktiraju prodavce, te da je uobičajeno da mediji informišu publiku o stanju na različitim tržištima, pa čak i o cenama robe. “Ako bi stav podnosioca žalbe bio prihvaćen, došlo bi do brisanja granice između informacije i propagande, pa bi svaka kritička misao na političke teme mogla biti anatemisana kao politička propaganda, svaki hvalospev o sportisti bi se diskvalifikovao kao promocija radi skupljeg ugovora o transferu između klubova, svako pisanje o kriminalu bilo bi osuđeno kao povreda pretpostavke nevinosti i svaka informacija o životu popularnih ličnosti bi se smatrala povredom privatnosti”, navedeno je, između ostalog, u odgovoru na žalbu.
Članovi Komisije za žalbe u potpunosti su prihvatili stav redakcije. Mediji, po oceni Komisije, imaju pravo da čitaoce informišu i o određenim proizvodima, njihovom kvalitetu, prednostima, nedostacima, pa čak i o cenama. Objavljivanje takvih inforomacija ne znači, samo po sebi, da se javnost time poziva da kupi te proizvode, niti se svaki takav tekst može unapred tretirati kao prikriveno oglašavanje.
Ono što, po Kodeksu novinara Srbije, novinari i urednici ne bi smeli da rade jeste da plaćene reklame plasiraju kao novinarski sadržaj, već bi takvi sadržaji morali biti jasno odvojeni, a promotivni, propagandni i komercijalni sadržaji i jasno označeni, kako bi korisnici mogli lako da ih razlikuju. U ovom slučaju, međutim, nije moguće zaključiti da je reč o plaćenom oglasu koji je plasiran u formi novinskog teksta, niti da su ovakvim tekstom čitaoci obmanuti u pogledu toga da je reč o reklami. Zbog toga je Komisija jednoglasno odlučila da “Alo.rs” nije prekršio Kodeks novinara Srbije.
Beograd, 30.5.2019.
Predsedavajući
Stojan Marković