GIMNAZIJA: IZLOŽBA „MEDIJSKA PISMENOST PROTIV LAŽNIH VESTI“
(Izvor: Smederevske novine) Kako prepoznati lažne vesti, zbog čega su one loše, ko ih najčešće širi, samo su neka od pitanja na koja odgovore daje izložba „Medijska pismenost protiv lažnih vesti“, koja je u sredu otvorena u smederevskoj Gimnaziji. Izložbu je priredio Savet za štampu sa idejom da se kroz četiri „totema“ učenicima ukaže na važnost prepoznavanja dezinformacija i negovanja kritičkog mišljenja i analize svega što pročitaju, a što im se plasira putem medija i društvenih mreža.
Mladima se na ovaj način obraćamo jer su oni najpodložniji dezinformacijama, društvene mreže su im najčešće izvor svih informacija, kroz koje oni formiraju svoju svest, formiraju se u ličnosti kojima ćemo sutra ostaviti ovu zemlju. Cilj izložbe je da mi njima ukažemo na to koliko je važno prepoznati dezinformacije i lažne vesti, jer one su kao požar, šire se ogromnom brzinom, taj požar je nekada nemoguće ugasiti, a upravo mladi moraju da nauče koji su to mehanizmi da prepoznaju i da ne šire dalje te lažne vesti – navodi Olivera Milošević, potpredsenica Udruženja novinara Srbije i članica Komisije za žalbe Saveta za štampu.
Ona je učenicima predočila šta je Savet za štampu, koja je uloga Komisije za žalbe i objasnila proceduru u slučaju podnošenja žalbe. Istovremeno, pozvala ih je da se aktivno uključe u borbu protiv širenja lažnih vesti, iznošenjem primera na zvaničnom instagram profilu izložbe.
Sada možete pomisliti da ovo nije važno za vas, mislite da o vama sigurno neće pisati mediji, ali potpuno niste u pravu, jer se nikada ne zna kada i ko od vas, bilo ko od vaših članova porodice, sada i u budućnosti, može dospeti u medije i na kakav način. Često smo svedoci da su obični građani sada, rekla bih, i meta medija i raznih zloupotreba i da to nije više rezervisano samo za političare, javne i estradne ličnosti. Postoje mnoge vesti u kojima su obični građani bili zloupotrebljeni ili je bila zloupotrebljena neka lična porodična tragedija, saobraćajna nesreća ili se neko zadesio ili bio akter nekog događaja koji je u tom trenutku aktuelan za medije i bio zloupotrebljen. Razni su načini kako jedan običan građanin može dospeti u medije. Žalbu podnosite Savetu za štampu, onda o tome odlučuje Komisija. Naše mogućnosti nisu neograničene, nemamo neke posebne mehanizme kažnjavanja, ali ukoliko utvrdimo da je Kodeks novinara prekršen, medij koji prihvata nadležnost Saveta za štampu mora da objavi odluku, a ostalima izričemo javnu opomenu – objasnila je Milošević obraćajući se okupljenim učenicima.
Na značaj medijske pismenosti ukazala je i profesorka srpskog jezika Tatjana Lazarević, ističući da se analitičko mišljenje razvija i kroz školski sitem.
Izložba koja se večaras otvara u Gimnaziji svakako je značajn doprinos razvijanju medijske pismenosti mladih ljudi, srednjoškolaca, tinejdžera. Pri tome, valja imati u vidu da su njima bliži novi mediji, internet, društvene mreže, i da su oni podložniji svakojakim influenserima, da za njih čvršće prijanjaju stereotipi, zablude, senzacionalistički natpisi. Ima predmeta kroz koje se mogu steći znanja o medijskoj pismenosti, ali to nije dovoljno. Potreban je kontinuiran rad. O tome što vidite na ovoj izložbi govorićete na časovima, ali je potrebno to primenjivati i u praćenju novina, časopisa, listova, kao i na društvenim mrežama, potrebno je biti uvek malo suzdržan i uključivati mozak – rekla je, između ostalog profesorka Lazarević.
Izložba je do sada obišla više srednjih škola u Beogradu, Loznici, Nišu, a namera Saveta za štampu je da se aktivnosti kojima se gradi medijska pismenost kod mladih nastave i ubuduće.
-Došli smo da sa profesorkom Dušicom Slavković, u okviru predmeta „Jezik, mediji i kultura“, pogledamo ovu izložbu. Vest koju pročitam proveravam u zavisnosti od mesta na kome je objavljena i od osobe koja je objavila. Posle ove izložbe biću još oprezniji – kaže Andrija Gvozdenović učenik prvog razreda.
Izložbu „Lažne vesti“ Savet za štampu je pripremio u okviru druge faze projekta “Izgradnja poverenja u medije u jugoistočnoj Evropi i Turskoj“, koji su podržali Evropska komisija i Unesko.
J.V.
ГИМНАЗИЈА: ИЗЛОЖБА „МЕДИЈСКА ПИСМЕНОСТ ПРОТИВ ЛАЖНИХ ВЕСТИ“